Het slow carb dieet

Het langzame koolhydraten dieet

In het boek “Body – een lijfboek” (originele titel: the 4-hour body) beschrijft Timothy Ferriss onder andere zijn versie van het slow carb/langzame koolhydraten dieet. Ondanks veel overeenkomsten met reeds bestaande eiwit diëten, weet Tim met een paar goede tips en aanpassingen dit dieet nog effectiever en gemakkelijker te maken. Het is hierdoor mogelijk om 8 kilo (sommigen zelfs nog meer) af te vallen in 1 maand tijd, zonder te sporten!

Vetverbranding door het langzame koolhydraten dieet

Dit dieet is er op gericht om maximaal vet te verbranden door het constant houden van de bloedsuikerspiegel. Alles wat je eet is hierop gericht. Bij dit dieet hoef je geen calorieën te tellen of jezelf uit te hongeren, maar je kan eten zoveel als je wilt als de maaltijd maar bestaat uit aantal een aantal belangrijke ingrediënten. En het allermooist: één dag in de week mag of moet je zelf helemaal los gaan door alles te eten en drinken wat de rest van de week niet is toegestaan, dit om de spijsvertering en vetverbranding. Klinkt interessant he?

Het langzame koolhydraten dieet volgen

Het langzame koolhydraten dieet is absoluut niet moeilijk om te volgen, als je jezelf maar houdt aan een paar eenvoudige regels. Hieronder heb ik in hoofdlijnen het dieet beschreven. Hiermee kan je snel starten, maar voor het optimale resultaat raad ik aan om het volledige boek te lezen.

Hou het simpel voor het beste resultaat

Kies een aantal recepten uit en blijf deze herhalen. Klinkt saai, maar naast dat dit het meest effectief is, is het ook de makkelijkste manier om het dieet vol te houden. Je hoeft dan niet continu te kijken wat je mag eten en ook het doen van boodschappen wordt erg eenvoudig. Zeker in het begin zou ik aanraden deze methode te gebruiken.

Geen brood, pasta, rijst en aardappelen!

Vermijd witte koolhydraten. Deze worden snel omgezet in suikers en deze zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Deze schommelingen zorgen voor de aanzet tot vetopslag.

Geen zuivel, fruit(sappen) of frisdrank

Drink geen calorieën. Zuivelproducten, fruit(sappen) en frisdrank zijn uitgesloten bij dit dieet (behalve op je “zondig” dag). Voor degene die elke dag melk drinkt (hier valt dus ook cappuccino en koffiemelk onder) zal dit even wennen zijn. Zuivel bevat lactose en fruit bevat fructose, dit zijn suikers die je bloedsuikerspiegel sterk beïnvloeden en zijn daarom uitgesloten. Frisdrank bevat ook veel suikers, de light variant is echter geen oplossing omdat hier vaak aspartaam in zit wat ook de vetopslag zou stimuleren.

Eet langzame koolhydraten

Door langzame koolhydraten te eten krijg je geen piek in je bloedsuikerspiegel en vanwege de langzame afgifte van energie heb je ook geen hongergevoel. Zorg er wel voor dat je genoeg eet omdat voedsel met langzame koolhydraten ook weinig calorieën bevatten. Let erop dat elke maaltijd minimaal 20 gram eiwit bevat.

Wat mag ik dan wel eten?

Hieronder vind je een lijst met voedsel dat het beste geschikt is voor dit dieet. De zaken waar een “*” voor staat zijn het meest effectief gebleken:

Vlees/vis:

  • * Ei (zonder dooier)
  • * Kip filet
  • * Rundervlees
  • Varkensvlees
  • * Allerlei soorten vis

Bonen:

  • * Linzen
  • * Zwarte bonen
  • Pinto bonen
  • Bruine bonen
  • Soya bonen

Groenten:

  • * Spinazie (veruit de beste groente voor dit dieet)
  • * Gemixte groenten (broccoli, bloemkool en ander koolsoorten)
  • * Zuurkool
  • Asperges
  • Sperziebonen
  • Erwten

Drink veel (water)

Koop een driekwart liter fles water en drink deze minimaal 4 keer per dag leeg. Dit helpt je lever bij het verwerken van de extra eiwitten en het afvoeren van de afvalstoffen. Naast water kan je ook zwarte koffie of thee drinken.

Een dag in de week eten wat je wilt!!!

Ontbijt deze dag wel volgens het dieet, maar ga hierna helemaal los. Alles is toegestaan. Brood met kaas, pizza’s, friet shoarma of een Chinese rijsttafel. Je mag zelf een krat bier leegdrinken als je daar zin in zou hebben. Het is belangrijk dat je deze dag eten en drinken neemt dat buiten het dieet valt. Dit is nodig om de rest van de week een optimale vetverbranding te hebben en snel gewicht te verliezen. Sla deze dag dus niet over!

Voedingssupplementen

Omdat je door dit dieet veel vocht verliest, is er ook een kans dat je elektrolyten verliest. Er wordt daarom aangeraden om 2 x per dag een tablet magnesium, calcium en kalium te nemen. Deze kan je bij elke drogist vinden.

Nog sneller afvallen door pAGG

Daarnaast noemt Tim in het boek ook nog pAGG. pAGG bestaat uit 2 uit natuurlijke producten samengestelde tabletten die de vetverbranding nog verder stimuleren. pAGG is bij verschillende online webshop’s te bestellen, maar ik heb deze webshop gevonden als de beste en betrouwbare leverancier tegen de goedkoopste prijs. pAGG is niet vereist voor dit dieet, maar je zal er nog sneller resultaten door bereiken.

Bekijk de onderstaande video voor meer informatie:

Meer informatie kan je hier vinden op de pAGG website.

Meten is weten

Niet alleen het gewicht wat je verliest is belangrijk, naast vetverlies zal je met de goede oefeningen ook spieren krijgen. Meet dus ook elke week de omvang van deze lichaamsgebieden:

  • Beide bovenarmen, midden op de biceps
  • Buik, ter hoogte van je navel
  • Heupen, op het breedste punt
  • Beide dijen, gemeten in het midden

Tel deze waarden bij elkaar op en noteer ze in een schema naast je gewicht. Ook het maken van een vooraf foto en deze op een zichtbare plaats in huis hangen is een goede stimulans om door te zetten met het dieet.

Het dieet werkt

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik het dieet een aantal weken gevolgd. In de eerste 4 weken ben ik bijna 8 kilo verloren en totaal 47 cm in omtrek. In het begin moet je even je draai vinden en de goede recepten zoeken die bij je passen. Ik was iemand die maar zelden een ontbijt nam en altijd tegen lunchtijd enorme honger had, met een goed slow carb ontbijt is dit verleden tijd. Ook de bekende 4 uur dip komt niet meer voor, hierdoor heb ik geen behoefte meer om tussendoor te snacken.

Het hele verhaal

Als je wilt starten met dit dieet en ook snel wilt afvallen, raad ik je aan om het boek te lezen om alles te weten over het dieet en nog sneller resultaat te krijgen. Daarnaast staan er nog veel meer tips in het boek dan dat ik op deze pagina heb samengevat.

Je kan het boek onder andere bestellen bij Bol.com:

Pocket versie van het boek (Nederlandstalig)
Body een lijfboek (Paperback versie)

Digitale Ebook (Nederlandstalig):
Body een lijfboek (Ebook)

Het audioboek (Engelstalig):
The 4 hour body (Audioboek)

Recepten (Engelstalig):
The 4 hour body recepten (Hardcover)

Recepten (Engelstalig):
The 4 hour body recepten (Ebook)